Kreator pedagogiczny

Kreator Pedagogiczny nr 2 „ Rodzicielska motywacja”

Pedagodzy zgodnie twierdzą, że dzieci i młodzież przyjmują wiedzę w sposób mechaniczny. Mechaniczny i rutynowy, ponieważ nie wiedzą jaki jest konkretny cel i jakie przeznaczenie ma takowa wiedza. Schemat nauczania pokazuje, że młodzi ludzie przyswajają wiedzę bardzo powierzchownie i nie są w stanie spożytkować tejże wiedzy praktycznie.

Pytania uczniów w stylu „ Po co jest mi to potrzebne?”, „ Co zrobię z tą wiedzą?” stawiają przed rodzicami trudne wyzwanie.

Co może zrobić rodzic aby zachęcić dziecko do efektywniejszej pracy intelektualnej ? Odpowiedź jest bardzo prosta: Kluczem w zdobywaniu wiedzy jest motywacja.

Pamiętaj, że motywacja powinna być mądra. Ale mądrze nie znaczy na siłę.

Na gotowość dziecka do zdobywania wiedzy i zgłębiania jej tajników wpływają jego doświadczenia i środowisko. Rodzic powinien być skupiony na pozytywnym wyłapywaniu mocnych stron dziecka. Kiedy dziecko wykona pierwszą pracę plastyczną doceńmy jego zaangażowanie , zamiast krytykować że jest nieestetyczna. 

Dzieci lubią zasady i konsekwentne zachowania dorosłych. Często dzieciom się to nie podoba, ale zasady i konsekwencja wpływają na to, ze są ambitne i lepiej funkcjonują w dorosłym życiu. Pamiętajmy, że jeśli ponoszą „ porażkę” to my, osoby dorosłe powinniśmy pokazać im jak to przeżyć i jak sobie z tym poradzić. Kiedy dziecko dostanie złą ocenę nie podnośmy głosu, nie krytykujmy ale również nie udawajmy że nic się nie stało. Można powiedzieć dziecku: „ Ocena, którą dostałeś/ dostałaś pokazuje czego jeszcze się nie nauczyłeś i nad tym  powinieneś  jeszcze  popracować”.

Starajmy się częściej chwalić niż krytykować. Natomiast pamiętajmy, że z krytyki nie powinniśmy rezygnować. Krytykować powinniśmy zachowanie dziecka, a nie jego osobę.

Rodzice powinni umiejętnie korzystać z obu narzędzi wychowania i motywowania.

Pokazuj  swojemu dziecku, że ma w Tobie wsparcie i że wierzysz w jego możliwości. Pokaż, że Ty czasami również czegoś nie wiesz albo popełniasz błędy. Piękne jest to, że nawet kiedy popełniamy błędy to uczymy się na nich. A to ważna i istotna wiedza społeczno- egzystencjalna.  

Pokazuj młodemu człowiekowi, że zdobywanie wiedzy i nauka to ekscytująca podróż którą poznajemy każdym zmysłem, całym sobą. Udajcie się wspólnie w tę naukową podróż, a jeśli zaczniecie razem to Twoje dziecko stanie się osobą bardziej samodzielną, będzie zmotywowane, a Wasze relacje będą oparte na zaufaniu i szacunku.

Motywatorskie schody dla rodziców w skrócie  :

  1. Zacznij rozmowę z dzieckiem, zrób research dlaczego dziecko np. ma słabe wyniki w nauce, co jest tego powodem.

  2. Porozmawiaj z wychowawcą, nauczycielem. Ustal co jest problemem tego ,że Twoja pociecha ma słabe stopnie.

  3. Wprowadź RP ( recovery plan- program naprawczy), czyli proces działań i poczynań które wpłyną na rozwiązanie problemu i sprawią że efekt będzie widoczny. Wprowadzając konkretne działania pamiętaj aby rozmawiać w tonie przyjacielskim, a nie krytykującym. Powiedź czego sobie życzysz, i zapewnij swoje dziecko że mu pomożesz. Bądź wsparciem dla syna lub córki.

  4. Ustal ile czasu dodatkowo dziecko poświęci czasu na naukę przedmiotów z których ma słabe oceny.

  5. Pamiętaj o nagrodzie dla dziecka. Nic tak nie cieszy jak nagroda za osiągnięcie celu.

Nagrody nie muszą być drogie, ważne aby były atrakcyjne dla dziecka.

Anna Petryszyn

Czekamy na Twoje propozycje tematów które z przyjemnością omówimy w Kreatorze Pedagogicznym.  Jeśli zechcesz podzielić się swoją opinią na temat Naszych publikacji w Kreatorze Pedagogicznym zapraszamy do kontaktu mailowego biuro@anew.edu.pl w tytule maila wpisując Kreator Pedagogiczny.